Friday, August 1, 2014

Panduan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27

Baru-baru ini pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) telah mengumumkan bahawa Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27 akan dijalankan di seluruh negara pada 5 Ogos 2014 ini nanti.

Tahniah kepada calon yang terpilih untuk menduduki peperiksaan pemilihan bagi menyandang jawatan Penolong Penguasa Kastam Gred W27. Kepada yang tidak Berjaya untuk menjadi calon peperikasaan pada sesi kali ini, jangan putus asa. In shaaAllah akan ada peluang untuk anda nanti.


Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk manghadapi peperiksaan yang bakal diadakan pada 5hb Ogos 2014 ini. Saya yakin macam-macam persediaan dilakukan untuk para calon menghadapi peperiksaan ini.

Soalan bocor? Wowowo…ini bukan sebarang peperiksaan yer. Tetapi, kalau nak cari ilham, boleh dapatkan set soalan yang hampir sama dengan soalan sebenar, boleh la sama-sama rujuk dan muat turun di laman web Rasmi, Panduan Peperiksaan Online Penolong Penguasa Kastam.

Pssttt..jangan terlalu bergantung pada kabel yer, exam tetap kena jawab. Hehe

Didalam Panduan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27 anda bukan sahaja akan didedahkan dengan maklumat-maklumat exam, malah, tip-tip berguna, contoh set soalan, format soalan dan juga maklumat-maklumat SEBENAR untuk anda aplikasikan semasa menjawab soalan.
Disini saya senaraikan antara intisari panduan Panduan Peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27 ini.

v    Untuk mengetahui soalan, bentuk soalan dan format.

Untuk memudahkan anda untuk menjawab soalan, anda mestilah tahu dan memahami format dan jenis soalan yang bakal dikemukakan nanti.

Secara amnya, pepriksaan ini terbahagi kepada 3 seksyen iaitu:

Seksyen A - Pengetahuan Am Mengenai Malaysia, Alam sekeliling dan Isu Semasa
Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah
Seksyen C – Ujian Psikometrik

Nak yang lebih detail?

Dapatkan panduan jawab exam dan contoh set soalan peperiksaan Penolong Penguasa Kastam Gred W27 disini

v    GST!

Kenapa dengan GST? Apa kena mengena dengan exam ni?

GST merupakan soalan ramalan yang mungkin ditanya pada sesi peperiksaan kali ini.

Ha, jangan tak tahu GST dikendalikan sepenuhnya oleh pihak KASTAM.  Dan jangan lupa yang anda bakal menduduki exam untuk jawatan Penolong Penguasa Kastam. Nampak tak rasional nyer? Hehe

Anda mungkin mempunyai  banyak sumber mengenai GST, dari laman web dalam Negara mahupun luar Negara, dari Facebook pun boleh. Hehe. Tapi  awas! Info yang anda terima mungkin tidak benar sama sekali. Mungkin ada yang hampir sama, tetapi  yang anda perlukan adalah  info SEBENAR mengenai GST.

Panduan ini juga dimuatkan info mengenai GST.  

v    GTP

Untuk pengetahuan, isu GTP atau Government Transformation Programme menjadi isu pilihan soalan peperiksaan dalam sesi kemasukkan perkhidmatan awam 2013

Walaupn sudah pun keluar dalam sesi lepas,  GTP merupakan salah satu soalan popular yang ditanya dalam exam.

Panduan ini sangat berguna bukan sahaja untuk info malah ada disediakan set dan bentuk soalan mengenai GTP yang mengikut skema jawapan yang dikehendaki pemeriksa nanti.

Mudah kan? 

v    Pengetahuan mengenai jawatan yang dipohon

Dah tahu format soalan, dah tahu contoh soalan, dah ada maklumat lengkap tapi tak tahu maklumat 
jawatan yang dipohon itu? 

Itu lagi bahaya. Dengan panduan ini, anda akan lebih paham tentang jawatan yang dipohon ini.

Jadi,apa tunggu lagi, tak perlu susah-susah nak contact rakan-rakan yang pernah menduduki exam SPA ini,bukan semua rakan anda pernah menduduki exam untuk jawatan yang sama. Tak perlu nak korek semua maklumat yang mungkin tak akan ada dalam exam itu.

Dapatkan panduan ini, study, dan anda pasti konfiden bila menjawab soalan.


Selamat Menduduki peperiksaan!! Good Luck.



No comments:

Post a Comment